|
Biblijne
życiorysy.
Postacie
dramatu planety Ziemia |
Rozdział VI
Rywalizujące
rodzeństwo |
6.1
KAIN I ABEL (I
Mojż. 4,9; I Jana 3,12)
6.2.
JAKUB I EZAW
— BLIŹNIĘTA (I Mojż. 25,27)
6.3.
DWOJE
NA JEDNEGO — MIRIAM I AARON PRZECIWKO MOJŻESZOWI
(IV Mojż. 12,1.2)
6.4.
MARIA I MARTA (Łuk.
10,40)
6.5.
MARNOTRAWNY SYN I STARSZY
BRAT (Łuk. 15,29.30)
6.6.
DO DALSZEGO STUDIUM
|
6.1
KAIN I ABEL
(I Mojż. 4,9; I Jana 3,12)
Diabeł
lubi wypaczać to, co z natury posiada wielki
potencjał na rzecz dobra. Świadomy tego, jak cenne
więzi mogą istnieć wśród rodzeństwa, zachęca do rywalizacji
i wywołuje nieporozumienia, by zniweczyć to, co
dobre.
BIBLIJNE
WZMIANKI NA TEMAT RODZEŃSTWA
Niektóre
konkordancje biblijne wymieniają około pięćset wersetów
odnoszących się do braci i sióstr, co
sugeruje, iż więzi łączące rodzeństwo są warte
odnotowania. W jednym z najbardziej znanych tego
rodzaju wersetów została podkreślona pośrednio siła
genetycznego pokrewieństwa: „Są bliźni, którzy
przywodzą do zguby, lecz niejeden przyjaciel jest
bardziej przywiązany niż brat” (Przyp. 18,24).
Pewne przysłowie mówi: „Choć zdarzają się fałszywi
przyjaciele, to jednak bywa też, że przyjaciel jest
wierniejszy niż brat!” Pomimo bliskiego pokrewieństwa
i więzi środowiskowych, często zdarza się, że wśród
rodzeństwa wybuchają spory i powstaje rywalizacja.
Czasami nawet bliźnięta rywalizują ze sobą.
Rozważając
przyczyny rywalizacji wśród rodzeństwa z punktu
widzenia psychologii, biografowie biorą pod uwagę:
kwestię płci, różnicę wieku, kolejność narodzin,
faworyzowanie przez rodziców, cechy fizyczne, typy
osobowości, wrodzone talenty i orientację duchową.
W
tym tygodniu, studiując różne biblijne historie,
przeanalizujemy przyczyny sporów i rywalizacji w rodzeństwie.
Postaramy się wówczas odpowiedzieć na pytanie:
„Czy jedna ze stron była całkowicie zła, a druga
zupełnie dobra?”
KAIN
I ABEL (I Mojż. 4,9; I Jana 3,12)
W
historii Kaina i Abla zawarty jest niewiarygodny
czyn, który podkreśla Paweł w Hebr. 11,4:
„Przez wiarę złożył Abel Bogu wartościowszą
ofiarę niż Kain, dzięki czemu otrzymał świadectwo, że
jest sprawiedliwy, gdy Bóg przyznał się do jego
darów, i przez nią jeszcze po śmierci
przemawia”. Jedenasty rozdział Listu do Hebrajczyków
jest wielkim rozdziałem na temat wiary, ale niemal w każdym
przypadku wiara poszczególnych bohaterów objawiała się
w ich uczynkach. Nawet czyn Abla, który złożył w ofierze
zwierzę, w przeciwieństwie do Kaina, który
przyniósł „ofiarę z plonów rolnych”,
jest czynem wiary, wyrazem tego, że Abel w kwestii
zbawienia polegał na sprawiedliwości Zbawiciela, a nie
na własnej. Natomiast ofiara z plonów rolnych
złożona przez Kaina została odrzucona, ponieważ nie była
czynem wiary, ale czynem wywodzącym się z polegania
na sobie samym i własnej sprawiedliwości
— z przeświadczenia, iż ludzkie wysiłki są
wystarczające, aby zyskać aprobatę u Boga.
W
jaki sposób historia Abla i Kaina wyraża treść
ewangelii?
Dlaczego
o Ablu, ufającym w ofiarę, która miała być
w przyszłości złożona za ludzkość, zostało
napisane, iż jego uczynki były sprawiedliwe (I Jana
3,12)? Czy to uczynki sprawiły, iż Abel został uznany
za sprawiedliwego, czy też były one jedynie
przejawem sprawiedliwości, którą posiadał dzięki
wierze ?
Poza
trzema niepochlebnymi wzmiankami w Nowym Testamencie
(Hebr. 11,4; I Jana 3,12; Judy 11), Kain jest
wspomniany jedynie w czwartym rozdziale I Księgi
Mojżeszowej. Jeden rozdział, jeden czyn... Jakże
tragiczne jest to, że jeden czyn dokonany pod wpływem
nienawiści i gniewu zadecydował o losie tego
człowieka i przyniósł skutki sięgające wieczności.
Również
o Ablu, poza czterema pozytywnymi wzmiankami w Nowym
Testamencie (Mat. 23,35; Łuk. 11,51; Hebr. 11,4; Hebr.
12,24), możemy czytać tylko w czwartym rozdziale I Księgi
Mojżeszowej, gdzie jest przedstawiony jako ofiara mściwego
brata-mordercy.
W
Piśmie Świętym nie przedstawiono szczegółów historii
Kaina i Abla, skoncentrowano się głównie na samym
zabójstwie. Jednak ta zbrodnia nie wydarzyła się w próżni
— cały szereg mniej dramatycznych wydarzeń
doprowadził do tego tragicznego finału. Innymi słowy,
przez wiele lat dwaj bracia dojrzewali do roli, jaką
odegrali w tym kulminacyjnym momencie ich życia.
Przeczytaj rozdział „Kain i Abel” z książki
Patriarchowie i prorocy,
zwracając uwagę na to, jak zasada przyczyny i skutku
przejawiła się w tej tragicznej historii.
Kain
i Abel symbolizują dwie grupy ludzi: zbawionych i potępionych.
Jakie aspekty charakteru Kaina dostrzegasz u siebie?
W czym jesteś podobny do Abla? Pamiętając o tym,
że prędzej czy później któryś z tych aspektów
weźmie górę nad pozostałymi, jakie decyzje możesz
podjąć dzisiaj, aby być pewnym, że pójdziesz raczej
drogą Abla niż drogą Kaina?
|
6.2.
JAKUB I EZAW
— BLIŹNIĘTA (I Mojż. 25,27)
„I
wyszedł pierwszy, rudy, cały jak płaszcz włochaty; i nazwano
go Ezaw. Następnie wyszedł brat jego, a ręką swą
trzymał za piętę Ezawa; i nazwano go
Jakub” (I Mojż. 25,25.26).
Różnice
między nimi ujawniły się bardzo szybko, podobnie jak
obdarzanie ich względami przez rodziców: „A gdy chłopcy
wyrośli, Ezaw był mężem biegłym w myślistwie i żył
na stepie. Jakub zaś był mężem spokojnym,
mieszkającym w namiotach. Izaak miłował Ezawa, bo
lubił dziczyznę, Rebeka natomiast kochała Jakuba”
(I Mojż. 25,27-28).
Wprawdzie
nic nie możemy uczynić z naszym genetycznym
dziedzictwem, jednak środowisko w znacznym stopniu
wpływa na rozwój dziecka. Jakie błędy popełnili
rodzice w tym przypadku, pogłębiając rozdźwięk
między braćmi?
Przeanalizuj
intrygę, jaką uknuła Rebeka, by oszukać podstępem
Izaaka (I Mojż. 27,5-29). Kiedy Jakub wyraził swoje
oburzenie, matka powiedziała: „Niech na mnie
spadnie przekleństwo, które miałoby spaść na ciebie,
synu mój!” (I Mojż. 27,13). Kiedy intryga
doprowadziła do nieprzewidzianych skutków, Rebeka
lamentowała: „Czemu jednego dnia miałabym was obu
utracić?” (I Mojż. 27,45). Rebeka postanowiła
ratować Jakuba, wyprawiając go z domu.
Prawdopodobnie nigdy więcej go już nie zobaczyła. Jakże
wielką cenę musiała zapłacić nierozsądna matka za swoje
oszustwo!
Podaj
inne przykłady z Biblii, ilustrujące, jak ci, którzy
starali się zyskać błogosławieństwo i korzyści
za pomocą oszustwa, przysporzyli sobie zgryzoty i ponieśli
straty.
Żyjąc
w bezpiecznej odległości od Ezawa, Jakub nie
miał problemów przez dwadzieścia lat. Jednak
nieuchronnie nadszedł czas spotkania braci. Przeczytaj
opis tych wydarzeń w I Mojż. rozdz. 32 i 33,
zwracając szczególnie uwagę na zmagania Jakuba z Aniołem
(32,22-32) i omów, jak to wydarzenie przygotowało
Jakuba na spotkanie z bratem (przeczytaj rozdział
„Noc zmagań” z książki Patriarchowie
i prorocy). Co sprawiło, że cała ta historia
zakończyła się szczęśliwie? Jest ona wymownym świadectwem
łaski Bożej działającej w życiu skruszonego
grzesznika, uznającego swoją całkowitą beznadziejność
i bezradność.
Niewielu
ludziom udaje się pozbyć poczucia winy, zwłaszcza gdy
ich grzechy sprawiają ból innym. Czego możemy nauczyć
się z historii Ezawa i Jakuba o zmaganiu
się z poczuciem winy z powodu popełnionego
grzechu? Co historia ta mówi o roli osobistego
cierpienia w planie zbawienia?
|
6.3.
DWOJE
NA JEDNEGO — MIRIAM I AARON PRZECIWKO MOJŻESZOWI
(IV Mojż. 12,1.2)
Wprawdzie
w naszej lekcji skoncentrujemy się na nieszczęsnym
incydencie między Mojżeszem a jego rodzeństwem,
jednakże wcześniej są oni przedstawieni w Biblii
jako ludzie rozumiejący się wzajemnie i żyjący ze sobą
w zupełnej zgodzie. Pomyśl, jaką odwagą wykazała
się mała Miriam, ratując swojego braciszka (II Mojż.
2,1-10). Również Aaron stał odważnie u boku swego
brata i razem dokonywali wielkich rzeczy: „I
rzekł Pan do Mojżesza: Oto ustanawiam cię bogiem
dla faraona, a brat twój Aaron będzie twoim
prorokiem. Ty będziesz mówił do niego wszystko, co
ci rozkażę, a Aaron, brat twój, będzie mówił do faraona,
aby wypuścił synów izraelskich z ziemi
swojej” (II Mojż. 7,1.2). Miriam, którą Bóg powołał
na prorokinię, prowadziła uroczystość mającą
uczcić Boże wybawienie nad Morzem Czerwonym. Aaron
podtrzymywał zmęczone ramiona Mojżesza (II Mojż.
rozdz. 15; 16 i 17).
Niestety,
w każdej więzi zdarzają się także złe dni.
Patrz IV Mojż. 12,1.2. Wprawdzie Aaron i Miriam
wypowiadali się przeciwko żonie Mojżesza, ale konflikt
między nimi miał głębsze podłoże. O co naprawdę
chodziło i dlaczego było to tak groźne?
Gdy
mówimy o rywalizacji wśród rodzeństwa, przychodzą
nam na myśl dzieci, ewentualnie dorastająca młodzież,
a nie dorośli, dojrzali ludzie. Jednak w tym
przypadku Aaron i Miriam — stateczni ludzie
— byli zazdrośni o wysokie stanowisko brata.
Ich poczynania były tym bardziej przykre i nieuzasadnione,
iż oboje doświadczyli w znacznym stopniu łaski
Pana. Jednak pomimo wszystkich cudownych zdarzeń, które
przeżyli i których byli świadkami, Aaron i Miriam
pozwolili, by opanował ich grzech podobny do tego,
jaki doprowadził Lucyfera do buntu w niebie
— zazdrość. Natomiast o Mojżeszu i jego
charakterze możemy przeczytać w IV Mojż. 12,3 coś
zupełnie innego. Ten jeden prosty werset wyjaśnia tak
wiele, gdy zastanawiamy się, dlaczego właśnie Mojżeszowi,
a nie Aaronowi i Miriam, powierzone zostało
najwyższe stanowisko w narodzie.
Kiedy
Pan postanowił ukarać Miriam pozwalając, by zachorowała
na trąd, kto wstawił się za nią? Mojżesz
— ten, przeciwko któremu szemrała i knuła.
„Mojżesz wołał do Pana, mówiąc: O Boże,
proszę, uzdrów ją!” (IV Mojż. 12,13). Czego możemy
nauczyć się na tej podstawie o potrzebie
przebaczania tym, którzy zawinili przeciwko nam? Dlaczego
Mojżesz był w stanie — natychmiast po tym
wystąpieniu przeciwko niemu — prosić o przebaczenie
dla swojej siostry? W jaki sposób postępowanie
Mojżesza wskazuje na stosunek Chrystusa do grzeszników?
|
6.4.
MARIA I MARTA
(Łuk. 10,40)
„A
Jezus miłował Martę i jej siostrę, i Łazarza”
(Jan 11,5).
Nieporozumienie
między Martą i Marią podczas jednej z wizyt
Jezusa w ich domu było okazją do przekazania
ważnej duchowej nauki.
Przeczytaj
uważnie Łuk. 10,38-42, a następnie przestudiuj
komentarze wskazujące na znaczenie tej krótkiej
historii:
Werset 38.
„Wprawdzie Łukasz nie podaje nazwy, ale ową
»wioską« była zapewne Betania (patrz Jan
11,1), którą Jezus odwiedził po raz pierwszy
(patrz Życie Jezusa,
s. 409.410)”.
Werset 39.
„Podczas gdy Marta, troszcząca się o dom, z natury
była osobą mającą zmysł praktyczny, Maria mniej dbała
o sprawy materialne, a bardziej była
zainteresowana sprawami duchowymi”.
Werset 40.
„Marta prawdopodobnie z doświadczenia wiedziała,
że bezpośrednie zwrócenie się do Marii na nic
się nie zda. (...) Zwracając się do Jezusa Marta
nie tylko obwiniła Marię, ale także Jego. Problem, według
niej, polegał na tym, iż On nie »dbał«
o to, że jej, Marcie, dzieje się krzywda, i nie
miał zamiaru nic zrobić w tej sprawie, bo bardziej
podoba Mu się to, że Maria siedzi przy Nim i słucha
Go, zamiast pomagać w przygotowaniu posiłku”.
Werset 41.
„Powtórzenie imienia wskazuje na sympatię, a czasami
także troskę. (...) Naśladowcy Jezusa powinni unikać
tego rodzaju skwapliwości i gorliwości, która
popchnęła Martę do żądania nacechowanego
krytykanctwem”.
Werset 42.
„Marta była pilna, przedsiębiorcza i energiczna,
ale brakowało jej spokojnego ducha Marii (patrz Życie
Jezusa, s. 410). Nie nauczyła się jeszcze lekcji
zawartej w Mat. 6,33, aby stawiać królestwo Boże
na pierwszym miejscu, a sprawy materialne na drugim
(patrz w. 24-34). (...) Sprawy materialne, którymi Marta
interesowała się najbardziej, mogły jej zostać odjęte
(patrz Łuk. 12,13-21; 16,25.26). Maria gromadziła
»skarb niewyczerpany w niebie, gdzie złodziej
nie ma przystępu, ani mól nie niszczy« (Łuk.
12,33; patrz Mat. 6,19-21)” (SDA Bible Commentary, t. V, s. 785. 786)
Marta
starała się służyć Panu będąc pilną w pracy.
Jednak to ją Jezus musiał upomnieć. Jak możemy uniknąć
nadmiernego zajmowania się „pracą dla Pana”
kosztem innych ważnych spraw (na przykład rodziny)? Z drugiej
strony spróbuj przypomnieć sobie przypowieść albo
historię biblijną potępiającą zaniedbanie pracy dla Pana.
Jak możemy zachować właściwą równowagę w tej
kwestii?
|
6.5.
MARNOTRAWNY SYN I STARSZY
BRAT (Łuk. 15,29.30)
Jednym
z najbardziej poruszających fragmentów Pisma Świętego
jest opowiadanie o synu marnotrawnym w przepiękny
sposób ilustrujące miłość Boga do grzesznika.
Jednak
w tym opowiadaniu zawarte jest jeszcze inne przesłanie,
ukryte w słowach i postawie starszego brata, który
zareagował gniewem na radość z powodu powrotu
młodszego, marnotrawnego syna. W rozmowie z ojcem
starszy syn wysunął cały szereg gorzkich zarzutów (Łuk.
15,29.30):
„Oto
tyle lat służę ci” — argument czasu służby.
„Nigdy
nie przestąpiłem rozkazu twego” — argument
posłuszeństwa.
„A
mnie nigdy nie dałeś nawet koźlęcia” —
argument nieuczciwego wynagrodzenia.
„Gdy
zaś ten syn twój, który roztrwonił majętność twoją
z nierządnicami, przyszedł, kazałeś dla niego
zabić tuczne cielę” — argument wyróżnienia
niesprawiedliwie przyznanego temu, kto zasłużył raczej
na karę.
Z
ludzkiego punktu widzenia starszy brat miał słuszne
zastrzeżenia do postępowania ojca. To, co uczynił
ojciec, rzeczywiście w pewnym sensie nie było
„uczciwe”. Przecież to, że ktoś cierpi z powodu
złego postępowania innej osoby, jest zupełnie
nieuczciwe. Jednak dokładnie coś takiego uczynił
Chrystus — cierpiał za grzechy innych. Powinniśmy
być Mu wdzięczni, bo gdyby Bóg chciał być wobec nas
„uczciwy” i dać nam to, na co zasługujemy,
jaki los by nas czekał?
Narzekania
starszego brata były zrozumiałe same przez się, jeśli
nie słuszne. Jakże łatwo przychodzi nam wypomnieć w twarz
grzesznikom ich grzechy. Jednak w praktyce ci, którzy
zbłądzili, najczęściej (choć nie zawsze) potrzebują
raczej współczucia, pomocy i sympatii, a nie
surowego napomnienia. Jeśli kiedykolwiek jest pora, by
objawiać charakter podobny do charakteru Chrystusa,
to właśnie wtedy, gdy upadający potrzebują miłosierdzia,
a przecież każdy z nas błądzi i upada.
Andrzej
zgrzeszył haniebnie przeciwko swojej żonie, dzieciom, Kościołowi
i Panu. Wprawdzie okazał szczerą skruchę z powodu
grzechu i otrzymał przebaczenie, jednakże ogarnęło
go rozgoryczenie, gdy odmówiono mu piastowania funkcji,
którą poprzednio miał w zborze. Pełen żalu
stwierdził, że przebaczenie, o którym go
zapewniano, nie było prawdziwym przebaczeniem. Wyjaśnij,
jak to możliwe, że ktoś może otrzymać prawdziwe,
szczere przebaczenie, a mimo to musi ponieść pewne
konsekwencje swojego grzechu.
|
6.6.
DO DALSZEGO
STUDIUM
Inne
przykłady rywalizacji wśród rodzeństwa (studiuj podane
poniżej fragmenty Pisma Świętego w ich kontekście)
Rywalizujące,
Okoliczności,
Skutek
Rachela
i Lea (I Mojż. 30,15)
Er
i Onan (I Mojż. 38,3-10)
Jotam
i Abimelech (Sędz. 9,21)
Amnon,
Tamar i Absalom (II Sam. 13,14.15.32)
Salomon
i Adoniasz (I Król. 2,19-25)
W
tym tygodniu uczyliśmy się, że czasami rodzeństwo żyje
w niezgodzie. W duchowej rzeczywistości
braterstwo obejmuje nie tylko najbliższą rodzinę.
„I odpowiadając, rzekł im: Któż jest matką moją
i braćmi? I powiódł oczyma po tych, którzy
wokół niego siedzieli, i rzekł: Oto matka moja i bracia
moi. Ktokolwiek czyni wolę Bożą, ten jest moim bratem i siostrą,
i matką” (Mar. 3,33-35). „Jeśli brat
albo siostra nie mają się, w co przyodziać i brakuje
im powszedniego chleba, a ktoś z was powiedziałby
im: Idźcie w pokoju, ogrzejcie się i nasyćcie,
a nie dalibyście im tego, czego ciało potrzebuje, cóż
to pomoże? Tak i wiara, jeżeli nie ma uczynków,
martwa jest sama w sobie” (Jak. 2,15-17).
W
ilu ze studiowanych dzisiaj przypadków spory zostały
rozstrzygnięte stosownie do zalecenia Jezusa:
„A jeśliby zgrzeszył brat twój, idź, upomnij go
sam na sam; jeśliby cię usłuchał, pozyskałeś
brata swego. Jeśliby zaś nie usłuchał, weź z sobą
jeszcze jednego lub dwóch, aby na oświadczeniu dwu
lub trzech świadków była oparta każda sprawa. A jeśliby
ich nie usłuchał, powiedz zborowi; a jeśliby zboru
nie usłuchał, niech będzie dla ciebie jak poganin
i celnik” (Mat. 18,15-17)?
PODSUMOWANIE:
Niezgoda
w rodzinie rzadko ma wpływ tylko na dwie skłócone
ze sobą osoby. Zgubne skutki rozchodzą się jak
fale po powierzchni wody i dotykają wielu
ludzi, czasem nawet w kolejnych pokoleniach.
|
|
|
|